torsdag 2. juni 2011

TUTORIAL - BOK TIL BLONDER/BÅND

 
Jeg (Bodil) har nå lagd en tutorial på min bok til oppbevaring av blonder/bånd, som jeg vil dele med dere som ønsker en slik bok.
 Til dette trenger du: Tynn kartong som er god å bøye, f.eks den du finner i sengetøy o.l.
Tykk kartong, jeg har brukt baksiden fra en aquarellblokk.
Mønsterpapir 2 stk 12x12.
Bind it all maskin + wire.
1 selehengsle, 1 pelsjakkelås og 4 brads.
Pynt.

1: Kutt en bit av den tynne kartongen 7 1/2" x 8 1/4" , lag brett der jeg har tegnet opp lodrette streker.
Kutt 2 biter av den tykke kartongen 4 1/4" x 8 1/4".

2: Kutt møsterpapir i disse målene:
7 1/2" x 8 1/4" - 1stk,  4 1/4" x 8 1/4" - 3stk, 1 1/2" x 8 1/4" - 2stk.

3: Lim/tape fast mønsterpapiret på baksiden av den tynne kartongen. Dette er ryggen på boka.

4: Snu og lim/tape fast de 2 smale papirene og den ene av de tykke kartongbitene på innsiden.

5: Lim /tape fast et mønsterpapir på begge sider av den siste tykke kartongen og ett på den på innsiden av ryggen.

6: Lag 16 hull med bind it all maskinen og du trenger en wire på 1 1/4".

7: Kutt 16 biter av kartong, fra f.eks emballasje, i str 2" x 4" og lag 4 hull i hver av disse.

8:  Det må kuttes av litt på hver side av disse bitene for å få viklet på blonder/bånd.
Jeg har brukt spellbinders dies men du kan også klippe med en saks.

9: Svert kantene før du setter sammen boken slik bildene viser. Wire, bakside med innsiden ned, framsiden med innsiden opp og vikleplatene 4stk i bredden. Slå en strikk rundt, så det hele holdes på plass når wiren klemmes sammen.

10: Nå skal hengslen til låsen festes på klaffen. Legg hengslen på og lag hull der den skal sitte. 4 brads tres over kanten på hengslen og stikkes ned i hullene. Brett ut på baksiden. Over disse legger jeg en lapp med min signatur, så endene på bradsen skjules.

11: For å feste låsen ta først en bit av en kartong og brett i tre lag. Legg på låsen og lag hull til å sy i. Jeg har sydd fast med dobbelt heklegarn. Knytt sammen på baksiden av kartongen.

12: Heng låsen på henslen. Lukk boken og hold slik at klaffen ligger over kanten på framsida av boka.
Merk av der låsen skal festes og lim/tape den fast til framsida.

13: Her har jeg viklet bånd på alle kartongene inni boken og endene fester jeg med en knappenål.

14: Da gjenstår bare pynting av boken og den er ferdig.
Lykke til med din bok :)

7 kommentarer:

Eline sa...

Det var en super løsning på "problemet" med blondene.. det må jeg se om jeg får til. Tusen takk for tips og tutorial. Den var lettfattelig.
ha en fin helg

Anne Gro sa...

Ojj..denne var kjempe-fin! Har lenge tenkt på å lage en lignende, men har aldri blitt noe. Så nå ble jeg inspirert på nytt!! Flott at du viser meg hvordan jeg skal gå fram :))

-Sanna- sa...

Du der fem'enal, Bodil. Et oppkomme av idéer.

Stef H sa...

this is just gogeous!


hugs :)

Gunn-Elin sa...

WOW!!!!!!

Linda S. L sa...

fantastisk! denne var utrolig super og lekker, denne ''tar jeg med meg'' og må prøve meg på en gang :D
klem linda s l

alessandra alves sa...

Perfeito!!!!!